Waar stations eerst op- en overstapplekken waren, zijn ze nu het middelpunt van gebieden vol activiteit met een diversiteit aan functies zoals wonen, werken en recreëren. Gebieden die stad en spoor met elkaar verbinden krijgen een steeds grotere ruimtelijke betekenis.
"In stationskwartieren, de wijken gelegen rondom stations, zien we een samenkomst en een mogelijke oplossing van huidige én toekomstige opgaves waar we in Nederland mee te maken krijgen. Daar wordt het stedelijk programma, met wonen en werken voorop, verknoopt met optimale ov-bereikbaarheid. Al die dynamiek in plannen en projecten toont hoe onze spoorzones, stationsgebieden en stationskwartieren omarmd worden.”
“Deze verdichting en stedelijke dynamiek moet samengaan met een verbetering van omgevings- en leefkwaliteit. Hoe worden dit gebieden waar mensen graag verblijven, publieke ruimten met meer groen en toegankelijke en duurzame mobiliteit? Tegelijkertijd zijn er maatschappelijke- en klimaatopgaves die we moeten invullen, zoals de hoeveelheid woningen die we hier willen bouwen in een klimaatadaptieve omgeving terwijl we minder CO2 uitstoten. Die opgaves moeten bij elkaar komen."
Klik hier om het gehele artikel te lezen.