Vanwege de aanhoudende coronaperikelen wederom een online bijeenkomst, ditmaal vanuit De Tamboer in Hoogeveen met zo’n zestig kijkers thuis. Het welkom rond half acht was warm en mooi met muziek van het Drentse talent singer-songwriter Timo de Jong.

Harm-Jan Stoter schoof aan bij de Sociëteit. Hij is CEO van Intergamma, het bedrijf achter de merken Gamma en Karwei. Hij hield een inspirerend en actueel verhaal over ‘Retail in coronatijd – Hoe blijf je baas in eigen bouwmarkt?’ 

De lockdowns zorgden voor een sterke focus van de consument op huis en tuin, met als gevolg een sterke groei van de omzet in 2020. Dit leidde tot uitdagingen in de liquiditeit, logistiek, inkoopprijzen, vervoer, maar ook was er de zorg voor de gezondheid van de klanten en de 10.000 medewerkers. Stoter bleef bij moeilijke beslissingen in coronatijd varen op zijn moreel kompas. Net zoals hij dat altijd al deed bij de inkoop van goederen uit verre landen en bij het maken van CAO-afspraken. En ondanks dat het nu heel moeizaam gaat, heeft het bedrijf geen steun aangevraagd.

De effecten van corona zijn overal voelbaar binnen Intergamma. Nieuwe technologie en flexibiliteit zijn daarbij onmisbaar. De nieuwe verf-app is daar een mooi voorbeeld van. Schaarste en een aangepaste leefwijze zullen nog wel even aan de orde blijven. Flexibiliteit blijft het sleutelwoord.

Op 11 mei aanstaande bestaat het bedrijf 50 jaar. Stoter, die er inmiddels 15 jaar werkt, is er trots op dat het bedrijf wel tegen een stootje kan. Zelfs corona en alle nare gevolgen krijgen Intergamma er niet onder.

Timo sloot de bijeenkomst af met nog een laatste song. Daarna verdween iedereen met een zwaai richting beeldscherm.

 

Roelie Lubbers-Hilbrands
19-04-2021